Horas  8 horas um minuto

4,7
9,3

Visualizado 252 vezes, baixado 14 vezes

próximo a Peramola, Catalunya (España)

Entre les estribacions més meridionals del Prepirineu per la banda de l'Alt Urgell destaca la Serra de Sant Honorat, una magnífica formació rocosa que per la seva morfologia recorda, a petita escala, la serra de Montserrat.

La ruta, circular, s'enlaira per diferents turons i altiplans (Roc de Cogul, Roca del Corb, Sant Honorat i Roc de Rombau) i entre els seus atractius cal destacar un relleu abrupte i variat, excel·lents i extenses panoràmiques, i nombrosos testimonis de l'acció humana al territori al llarg del temps (esglésies romàniques de Sant Salvador, Sant Honorat i la Mare de Déu de Castell-llebre, casa troglodítica del Corb, pintures rupestre de la Roca dels Moros).

Excel·lentment indicada amb nombrosos pals indicadors, pintura i plafons informatius, la ruta presenta algunes petites dificultats que cal tenir en compte especialment en el tram de pujada a la Roca del Corb, on trobarem un parell de cadenes que ens ajudaran a superar un curt pendent de conglomerat, i també en el recorregut entre el Coll de Mu i el Paller Gros, en què haurem de flanquejar la part occidental de la Serra de Sant Honorat per alguns trams de roca compacta amb un cert pendent. Un itinerari, pel que fa aquests dos punts, totalment desaconsellable en cas de pluja o terreny humit.

L'itinerari comença a l'aparcament proper a l'hotel rural de Can Boix, que trobarem en una desviació indicada de la carretera LV-5118 a prop de Peramola. Travessant l'hotel remuntarem pel bosc de l'Hostal per un fressat corriol en direcció al Grau de Porta, passat el qual arribarem al coll de Quatre Camins en una confluència de pistes. Seguint la pista més meridional pujarem al Roc de Cogul, després de desviar-nos per una altra pista secundària.

Des del Roc de Cogul, tindrem una primera i àmplia panoràmica del recorregut que hem començat a fer: d'oest a est, albirarem el conjunt de la Roca del Corb i el Serrat de Sant Honorat, separats pel Coll de Mu, i més cap a llevant el Roc de Rombau, separat del Serra de Sant Honorat pel coll homònim. A més, les esplèndides panoràmiques també s'estenen cap a la Serra de l'Aubenç i d'Oliana, el Port del Comte, le Serra d'Ensija, els Rasos de Peguera i, cap al sud, a la llunyania, les Serres de Montserrat i el Montseny... amb Peramola i el pantà de Rialb en els plans més propers.

Tornant al coll de Quatre Camins seguirem pista amunt passant a tocar del Forat del Corb fins a trobar una desviació indicada a la singular casa troglodítica del Corb, construïda en una àmplia balma sota la paret meridional de la Roca del Corb, amb un magnífic forn antic de pa.

Retornant a a la pista passat un revolt trobarem indicada la desviació a la minúscula església romànica de Sant Salvador. Per arribar-hi haurem de remuntar un inclinat pendent de conglomerat que ens portarà fins a les proximitats de l'Agulla del Corb, on trobarem les ruïnes de la diminuta església, als límits d'un abismal espadat entre espectaculars vistes de l'entorn.

Desfent camí de nou fins a la pista, passat un revolt prendrem un costerut corriol (no està indicat) per terreny descompost que puja fins a un estret collet, amb un arbre al mig, que separa l'Agulla del Roc del Corb. Remuntant cap la dreta, per conglomerat compacte i pendent, ens enfilarem a l'altiplà del Roc del Corb, després de superar un parell de passos de grimpada on ens podrem ajudar de sengles cadenes (també es poden superar per l'esquerra el primer, i per la dreta el segon).

Un cop a dalt de l'altiplà anirem a buscar el punt culminant del Roc del Corb, amb magnífiques panoràmiques en totes direccions, especialment cap a Sant Honorat al nord-est i la Serra de Montsec, visible parciament cap a l'oest.

Retornant a la pista continuarem amunt fins a una desviació indicada cap a Sant Honorat. Prenent aquest corriol arribarem al coll de Mu, des del qual començarem un llarg flanqueig per sota dels vessants meridionals dels cims de la Serra de Sant Honorat, travessant diversos barrancs per terreny majoritàriament inclinat que combina trams de roca compacta amb altres amb vegetació. En aquest part del recorregut, trobarem una zona de cadenes a la part inicial que faciliten la progressió. El camí desemboca en una cruïlla indicada, que nosaltres prendrem cap al nord, per sortir a la pista de la Collada de Sant Honorat.

Seguint la pista cap a l'oest des de la collada de Sant Honorat pujarem a l'altiplà cimer de la Serra. A més de les ruïnes de l'església de Sant Honorat, val la pena recorre la zona per gaudir de l'espectacle dels cingles gairebé verticals que l'envolten i de les extenses panoràmiques en totes direccions de què podrem gaudir-hi.

Després del recorregut per Sant Honorat, tornarem a la collada homònima. Seguint recte per la pista descendirem amb fort pendent fins a un collet des d'on remuntarem fins a una cruïlla en què seguirem recte, cap al Roc de Rombau. Per pujar-hi abandonarem la pista i prendrem un estret corriol que ens portarà fins a un collet des del qual, seguint a la dreta pel límit de la cresta (evitant així la densa vegetació que dificulta la marxa) assolirem el punt més alt del Roc de Rombau, amb unes excel·lents vistes a la rodona i els cingles del solà de Rombau visibles als nostres peus.

Tornant a la pista d'on veníem davallarem fins a la cruïlla indicada cap a Castell-llebre i seguirem baixant (trobarem un corriol alternatiu durant la baixada) fins a desembocar en una cruïlla de pistes, on ens desviarem cap a la dreta per visitar el conjunt romànic de la mare de Déu de Castell-llebre, situat en un enclau estratègic.

Reprenent el camí per la pista flanquejarem les cingleres del Roc de Rombau cap al sud. En aquesta part final de la ruta val la pena desviar-se fins a la balma de Rombau, zona habitual d'escalada i on trobarem, voltada per una tanca, l'anomenada Roca dels Moros, amb restes de pintures rupestres de tipus llevantí (difícils, però, d'identificar).

Continuant finalment per la pista cap al sud-oest arribarem al punt de partida a Can Boix, completant així els gairebé 19 km i 1200 metres de desnivell positiu d'una molt gratificant, variada i recomanable ruta.