Horas  7 horas 20 minutos

3,9
7,8

Visualizado 103 vezes, baixado 4 vezes

próximo a Requesens, Catalunya (España)

Si et posiciones sobre " Veure més " (color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, podràs veure tot el àlbum de fotografies d'aquesta sortida...
Ruta feta amb els companys dels hh.
Magnífica ruta a nivell paisatgístic alhora que exigent pel fort desnivell existent a les zones de les carboneres i la impressionant fageda de la Fajosa, sota el Coll del Faig.
Per arribar al punt de partida de la ruta hem de passat, en cotxe, el poble de Cantallops seguim indicacions cap a Requesens, trajecte que hem de realitzar per una pista de terra en bon estat. Passat el Coll de Medàs hem de travessar una tanca metàl·lica amb pas canadenc que hem de obrir i tornar a tancar un cop passats els vehicles. Seguim la pista un tram més fins uns quants metres (260 m. en el nostre cas), abans d’arribar al Pont de Requesens que creua la Riera d’Anyet. Aparquem els cotxes en un tram del camí força ampli com per deixar el vehicles i no impedir el pas d’altres.
Comencem a caminar en direcció al pont, on es separen les pistes que porten al llogarret de Requesens (recte) i al Castell de Requesens (dreta)( pals informatius). Travessem el pont i seguim pista a munt fins el mas del Corral Nou on una bona colla de “senglanerus” que estaven acabant d’esmorzar, esperant per anar a fer una batuda de senglars. Passat el mas, deixem la pista per agafar un viarany senyalitzat “castell 400m.” i amb marques de pintura groga...aquestes marques de pintura ens acompanyant fins el Coll del Faig. Seguim pel costat d’una cisterna, un corriol que s’enfila dins d’un bosc d’alzines i sureres i que ens deixa als peus de l’escala que accedeix al castell de Requesens.
El castell de Requesens constitueix un dels millors exemples d’arquitectura neomedieval que es conserven a Catalunya. Enmig d’un escenari natural de gran bellesa, la fortalesa reconstruïda té un aspecte impactant. L’edifici actual té tres recintes fortificats, amb torres rodones i quadrades, portals, merlets... Al recinte inferior destaca l’àmplia capella, dedicada a la M. de D. de la Providència en la qual es reaprofitaren elements romànics d’altres edificis de la zona (els arcs, de la portalada de Santa Maria de Requesens, i de procedència francesa el timpà i els relleus de sobre la porta, les cavallerisses i diferents reixes de forja que imiten motius de reixes medievals de la catedral de Barcelona).
També hi ha alguns edificis de servei, com ara unes cuines i el que durant l’última postguerra serví d’hospital militar. El segon recinte, més limitat, té porta fortificada. El recinte noble o superior inclou diferents estances, la gran sala amb xemeneia de pedra, uns finestrals amb uns porticons i una torre talaia rodona que és el punt més elevat del monument. Abans de comprar el castell de Púbol, Salvador Dalí intentà infructuosament d’adquirir-lo.
Per visita’l està obert dissabtes, diumenges i festius de 11,00h fins les 17,00h, pagant una entrada de 4 €.
Seguim el nostre camí, passant al costat de la torre del castell i entrant al bosc amb pal informatiu amb indicacions cap a “Forn de Calç i Refugi”. Seguim un sender fressat (senyals grocs) que davalla suau enmig de l’alzinar fins arribar poc desprès a la cruïlla de camins senyalitzada del Coll del Castell. En aquest coll seguim indicacions d’un altre pal informatiu cap al “Coll del Faig” i “Puig Neulós” tot agafant el camí del mig, camí que d’inici està dins d’una pineda i ràpidament tomba a l’esquerra i s’endinsa en un bosc d’alzines fins arribar a un revolt del camí cap a la dreta on trobem un petit cartell de fusta “Coll de Faig” que ens convida a agafar una drecera a l’esquerra (sempre seguint les senyals grogues).
Anem caminant sense gaire desnivells per la zona de les Carboneres amb boscos d’alzines, roures, castanyers i alguns faigs. A mida que ens anem acostant al Barranc de la Fajosa el bosc es va tornant més ombrívol. Fa estona que al terra ens acompanya un tub de polietilè negre fet servir per la canalització d’aigua que a lletja aquest entorn tan bucòlic. Seguim aquest tub fins arribar a la captació d’aigües de l’esmentat tub, ubicada enmig del barranc i envoltat d’una bonica fageda.
Aquí seguim el llit del rierol una estona, fins abastar un corriol (dreta), que ja s’enfila de valent dins la espectacular fageda de la Fajosa amb uns colors de tardor que la fan si cal, més bonica.
En arribar a un camí més ample, l’hem de travessar i continuant pujant, fent un traçat força directe i allunyant-nos ràpidament del barranc. Desprès el corriol puja fent algunes llaçades per compensar el fort desnivell de la zona.
Passem per un esperó rocós que forma un bon mirador i seguim pujant ara dibuixant un parell de llargues marrades i fent un tram final entre roures i passant per les ruïnes d’una cabana que ens porta a guanyar la carena en el Coll del Faig.
Al coll el paisatge s’obre i la panoràmica ens deixa veure davant nostre el Puig del Ras i entreveure els Puigs de Pradets i dels Quatre Tremes i tot el conjunt pintat de blanc a causa d’una nevada caiguda uns dies avants. Esmorzem al Coll i continuem la ruta, ara seguim marques del GR (blanques i vermelles) i trepitjant la neu, passem per la fageda de la Perera amb el seus monumentals e impressionants faigs...només per veure aquest faigs, compensa l’esforç realitzat!.
Anem carenejant còmodament alternant el pas per la fageda amb trams herbats que ens fan pujar al Puig de l’Atalaiador i tot seguit al Puig Pregon, baixem al Coll Pregon i un xic més endavant arribem al refugi lliure de la Tanyareda (ocupat avui per un excursionista amb un bon foc encès a la xemeneia).
Passat el refugi arribem al bonic Pla de la Tanyareda (des d’on veiem clarament el cim del Puig Neulós), aquí deixem els senyals del GR (que també ens portarien al cim però passant per les antenes) i seguim pujant directe pels costeruts vessants herbats i amb força neu que ens dificulta a més del desnivell, avançar. Cadascú busca la millor traça per pujar i sempre a prop d’un filat, fins que l’esforç ens compensa amb la coronació del cim del Puig Neulós (1257m).
Al cim hi ha un monument piramidal, fet de pedres de la zona, dit la Torre d'en Manel. L'original fou construït per Manel Costa a finals del segle XIX, però fou derruït arran de la instal·lació de l'estació de comunicacions. Més tard hi ha estat restituït. Les vistes des del pic del puig Neulós, si la meteorologia no fa honor a la seva etimologia, són espectaculars, amb les planes del Rosselló i de l'Alt Empordà esteses als seus peus fins al mar, el Canigó a una banda, els cims de l'Albera a l'altra i la muntanya de Requesens a sota mateix.
Davallem tot resseguint l’ample i suau carena herbada (avui, amb el tram de neu més alt de tota la ruta) i seguint de prop el filat que marca la frontera entre Catalunya i França i ens dirigim fins el Roc dels Tres Termes, un promontori rocallós. Situat entre el municipi de la Jonquera i les comunes de l'Albera (Vallespir) i la Roca d'Albera (Rosselló). El seu nom, per tant, està del tot justificat, no només és el punt de trobada de tres termes, sinó també de tres comarques.
Deixem el Roc dels Tres Termes a la nostra dreta sense pujar al seu cim i busquem un pas per travessar el filat i continuar la marxa seguint un corriol que davalla seguint l’ample i boscosa carena, passant per la clariana del Coll de Pal, i resseguint la Carena de les Collaretes fins el Coll de Forcadell on trobem un petit banc fet amb pedres i a l’ombra d’un fornit roure.
En aquest punt, els companys que anaven al davant varen seguir un viarany erroni que tothom va caure en el parany i per no retrocedir, férem un tram “fora pista” fins aconseguir caminar altre vegada sobre el track...(una aventureta!!). Havíem de passar pel Coll Forcat i no ho vàrem fer.
Ja sobre el track, el camí que seguim es ample i ple de pedres i rocs que fa incòmode el caminar. Un xic més avall passem pel costat de la font de la Verneda que només treu un rajolí. Passada la font el camí canvia i es converteix en camí herbat més pràctic de caminar i que fineix en el llogarret de Requesens.
Resseguim les quatre cases del poble i prenem el camí forestal que puja de Cantallops fins arribar a la alçada d’un pal informatiu (dreta) que ens convida a agafar un sender fressat a la dreta (senyals grocs), que davalla per la Costa de Pallers dins d’un bosc amb sureres i més avall amb alguns avets fins arribar a la Caseta de la Canal, una cambra d’aigua que formava part de la central hidràulica que generava electricitat al veïnat entre els anys 1920 i 1960. Des de la caseta seguim el fressat sender tot davallant sinuós enmig d’aquest sorprenent bosc d’avets fins sortir de seguida al punt d’inici de la ruta.
I com el temps se’ns ha tirat a sobre...son les 16,15h i el restaurant tanquen la cuina a les 16h. (ja els havíem assabentat), decidim baixar fins La Jonquera i dinar al Self Service Gran Buffet que sempre és obert i amb bons productes, donant per finalitzada aquesta impressionant sortida...
Salut i bones caminades!!

estacionamento

camí de Requesens, començament i final de ruta

Ponte

Pont de Requesens sobre la Riera d'Anyet...Cruïlla, gir a la dreta

El Corral Nou

Rio

Barranc de la Fajosa

Interseção

La Fajosa...travessem camí, seguim per corriol que tenim al davant

árvore

pico

Puig Neulós

Vistes panoràmiques

caminem al costat de la frontera Catalunya-França (filat)

Coll del Pou

Roc dels Tres Termes

Travessem el filat (frontera)

Coll de Pal

Les Colladetes

Coll Forcadell

camí emboscat...tram pel mig del bosc buscant la bona traça

fonte

Font de la Verneda

Interseção

Cruïlla sortim a la pista forestal de Requesens

Cruïlla...prenem sender dreta

Caseta de la Canal

Provisionamento

aparcament final de ruta i dinar