Horas  5 horas 5 minutos

2,2
4,3

Visualizado 7883 vezes, baixado 314 vezes

próximo a Pontóns, Catalunya (España)

Aquesta ruta circular té sortida i arribada a la vila de Pontons, a l'extrem nord-oest de la comarca de l'Alt Penedès, a tocar de l'Alt Camp i l'Anoia.

Hi accedim per la carretera BV-2122 provinent de Vilafranca del Penedès. S'hi arriba després de passar Torrelles de Foix. El paisatge que ens trobem entre els dos pobles ja en permet fer-nos una idea de la singular i esplèndida geografia muntanyosa d'aquest territori. Anem veient entrades a les roques que o bé corresponen pròpiament a coves naturals o bé a antigues petites mines, abans molt habituals per aquí i ara ja totes abandonades.

La ruta que fem es basa en l'itinerari 3 del llibre molt apreciat per nosaltres, A peu per l'Alt Penedès, de Joan Raventós i Hill, Col·lecció Azimut -61, Cossetània Edicions.
Hi afegim la visita a la Cova del Batlle Vell i per contra ens veiem obligats a vorejar la Masia de Sant Joan.

- La Cova del Batlle Vell consta fonamentalment d'una sala de 7x4 metres de base on hi cap perfectament una persona en peu. Cal salvar un petit desnivell cap a baix, a través d'una boca de 2x1,5 metres per entrar-hi. Molt acollidora. Excavada al 1947 per Antoni Massanell, sembla ser que només va ser utilitzada per l'home primitiu com a cambra sepulcral. La naturalesa càrstica d'aquestes terres ha afavorit que hi hagi hagut molta ocupació humana des d'antic. Altres coves del municipi que avui no visitem són, per exemple: Cova del Molinot, Cova d'en Bram, Cova del Carboné o la Cova Fumada.

- Sant Joan de la Muntanya és una església romànica del segle XI molt aèria que permet unes grans vistes. Bonic absis llombard. Un indret molt pintoresc.

- Sant Salvador de la Balma menja a banda. Una ermita absolutament singular adossada a una balma de la cinglera, una capella troglodítica. Grimpant una mica es por entrar al seu interior. Curiosament (o no) veiem llunyà a Sant Joan de la Muntanya just al davant mateix.

- Cova i avenc del Ral. Una mica més enllà de Sant Salvador es pot accedir a aquest espai que sembla que servia com a residència o aixopluc de l'ermità. Ens recorda molt al Santuari Luni-Solar de la Pola a Sant Llorenç del Munt i l'Obac. Per veure l'avenc cal ser a dalt de la cinglera.

- Roc de la Senyera. Agulla de roca que queda separada una mica de la cinglera.

- Santa Magdalena. Església parroquial de Pontons. Conserva la portalada romànica. Molt bonica la seva aproximació per darrera amb les vinyes del voltant.

- Altres indrets pels que passem són 3 barraques de pedra seca (una en runes), la Font de Sant Joan, la Casa de Colònies Penyafort (antic Molí de Baix), una petita cova a la vora del camí abans de pujar cap a Sant Salvador, Torrent d'en Gralla, Soval de Dalt (particular), Font de Soval de Dalt, Font Voltada i el Molí del Poble (o de la Senyora o de Dalt o de Pontons) només entrar al poble de tornada.

El cotxe l'hem deixat a l'ampli pàrquing del mig del poble.
A banda de no haver pogut passar per l'antic camí de la Masia de Sant Joan, cal senyalar que el caminet que hem seguit després de la Font de Soval de Dalt en algun punt ha estat ocupat pels camps adjacents i en general està en perill de desaparició.
I per acabar, com que des d'aproximadament el Roc de la Senyera vàrem patir les conseqüències de la gota freda, podem afirmar que hi fa roques al terra del camí que mullades rellisquen i molt.

Nosaltres hem trigat 5 hores ja que ens hem aturat molt, però el camí es pot fer en menys de 3 hores xino xano.

I una recomanació, el restaurant Sant Jordi “Ca la Katy”, al km 8 de la carretera de Vilafranca a Pontons, si tornem, just passat Sant Martí Sarroca, 938991326. Bon menú i bona atenció.

Esperem que us agradi la ruta si la feu.

Fins la propera, salut i botes.
Blog nostre a ambotes.com.
Interseção

Gir a la dreta i començar pujada

Gir_a_la_dreta_i_començar_pujada

Seguir recte per camí de terra

Seguir_recte_per_camí­_de_terra

Barraca de pedra seca

Barraca_de_pedra_seca
Interseção

Pal indicador girar a l'esquerra

Pal_indicador_girar_a_l'esquerra

Font de Sant Joan i bassa

Font_de_Sant_Joan_i_bassa
Interseção

Bassa i gir esquerra per pista asfaltada

Bassa_i_gir_esquerra_per_pista_asfaltada

Riera de Pontons i Casa de Colònies Penyafort (Molí de Baix)

Riera_de_Pontons_i_Casa_de_Colònies_Penyafort_(Molí­_de_Baix)

Bifurcació seguir esquerra

Bifurcació_seguir_esquerra
Ruínas

Restes de barraca de pedra seca

Restes_de_barraca_de_pedra_seca
Caverna

Petita cova a costat del camí

Petita_cova_a_costat_del_camí­
Interseção

Agafar corriol a l'esquerra cap amunt