Tempo em movimento  3 horas 17 minutos

2,3
4,6

Visualizado 33 vezes, baixado 1 vezes

perto de Oropesa del Mar, Valencia (España)

Prachtige rondwandeling door de bergen achter Oropesa del Mar. Wij classificeren deze wandeltocht als middelmatig zwaar. De klim omhoog aan het begin is prima te doen maar voor de werkelijk fantastische afdaling door de Barranc del Diable is wel enige souplesse vereist.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen in een groter scherm in een hogere resolutie.

Om hier te komen rijden we met de auto vanaf onze camping Tauro in Benicasim naar Oropesa del Mar.
De camping waarop wij verblijven is een prettige verblijfplaats met vriendelijk personeel, super schoon sanitair, nieuw toiletgebouw met lekkere douches en een zwembad dat open is voor als je het te warm hebt.

We parkeren naast de begraafplaats van het dorp en gaan na een bezoek aan de stille vrienden op pad. Via het tunneltje komen we aan de andere zijde van de snelweg AP7 en gaan linksaf over de keienweg langs de snelweg.
Dit is het minst leuke deel van de route maar vlak voordat we rechtsaf omhoog de bergen in gaan passeren we een kunstwerk in de vorm van een graffiti-tekening.
Een afwateringstunneltje is omgevormd tot de muil van een walvis. Erg goed gedaan.

We gaan omhoog over een redelijk keienpad en komen bij een ruïne terecht. Hierna gaat de route verder over de smalle paadjes omhoog, komen we op de bergpas waar we rechtsaf gaan naar de eerste bergtop waar een weerstationnetje staat.
Hier vandaan is het maar een klein stukje naar de hoogste top van de berg el Puntal waar een betonnen top-paal staat en een mooiere stapel keien die als markering dienen.

Een klein stukje lopen we begeleid door steenmannetjes over het plateau en komen dan op de gravelweg uit die we rechtsaf opgaan. Verderop bij de wegwijzer gaan we rechtsaf de Barranc del Diable in om steil af te dalen.

Door een prachtige kloof klauteren we naar beneden genietend van de rust, de natuur en de ruige omgeving.
We moeten gebruik maken van de ijzeren beugels in de rotsen en klimtouw om de grootste afdaal-delen te overbruggen.
Een tweetal keren moeten we Saartje een handje helpen en gedwee laat ze zich in je armen vallen erop vertrouwend dat het goed komt.

Bijna beneden kijken we weer op Oropesa uit en staan we naast het informatiebord met gegevens over de flora en fauna in dit gebied.
Het laatste deel lopen we wederom het pad paralel langs de lawaaierige snelweg en gaan we linksaf het tunneltje door om bij de begraafplaats uit te komen waar de auto staat.

Ver mais external

Estacionamento

Start en parkeerplaats bij de begraafplaats van Oropesa del Mar

Tunneltje door onder de AP7

Links aanhouden

Ruínas

Ruïne van een oud boerderijtje

Rechtsaf omhoog

Hoogste-punt-markering op de berg El Puntal

Rechtsaf de Barranc in afdalen

Panorama

Steile afdaling via ijzeren beugels

Kloof in de rots

Verder afdalen

Afdalen met touw

Nog een keer via de beugels afdalen