Tempo em movimento  3 horas 5 minutos

3,3
6,6

Visualizado 94 vezes, baixado 2 vezes

perto de Les Reybes Derrey, Canton de Fribourg (Switzerland)

English (castellano debajo):
Ascend: Route 6 + Route 8
Descend: Route 12 + Route 6

We started from the parking at le Moléson village. There is a free parking for 300 cars, but it's usually quite packed.

The ascent until Plan Francey is very simple via a nice wide track. Don't forget that it's still an ascent, but in about 45 mins you will reach the first stop. Just before reaching it you will find a deviation towards Gros Moléson.
From the first stop you have several option. The one we chose, via ferrata, the one towards Gros Moléson and another one through Gros Moléson and the botanical trail (the one that we did for the return).

From this point the ascent is a bit more complex. It is not more technical but just a steeper unevenness. It is a constant more than one hour ascension that with a bit of shadow and water could be even dangerous, but keeping an eye on where you step is fine. The trail is no longer wide and easy but more of a mountain one and from time to time you will find some rocks. However, the views to Gruyere and its lake and also to lake Léman are totally worth it.

Once up in the restaurant / telecabin you will still need a couple of more minutes to reach the summit. Both around the peak and the restaurant you will find lots of people all the time. Way too many people. There are tables outside the restaurant (really make a reservation if you want to eat there) and some others nearby for picnic, with viewpoints on each side.

The descent, easier as it is sunnier and no water was quite fast. So fast that we decided to return via the botanical trail (even though we didn't see plants or similar) until we reached once again Plan Francey. From there we decided to continue the descent via the same way we went up even though there are several other options.

The cable car is always accesible in case of necessity. (https://www.moleson.ch/en/cable-car/)
The restrooms of the restaurant on the top have no drinkable water so it's highly recommended to have enough water if you don't want to queue in order to buy it (5.50 CHF the small bottle)

Castellano:
Para subir -> Ruta 6 + Ruta 8
Para bajar -> Ruta 12 + Ruta 6

Empezamos desde el parking del pueblo de Moléson. El parking es gratuito y hay sitio para 300 coches, pero normalmente está bastante concurrido.

La subida hasta Plan Francey se hace por pista muy ancha y es muy asequible. Sin olvidar que es subida, pero en unos 45 minutos se llega hasta la primera parada. Justo antes de llegar hay un desvío desde donde se puede acceder a Gros Moléson.
Desde aquí hay varias rutas posibles. La que hicimos nosotros, via ferrata, la mencionada de Gros Moléson y otra más a través de Gros Moléson y el sendero botánico (que es la que hicimos a la vuelta).

A partir de aquí la subida es más complicada. No por técnica si no por el desnivel. Es una subida constante de más de una hora que con sombra y agua podría ser hasta peligrosa para los niños, pero estando atentos al camino no hay pérdida. El camino ya es más de montaña y habrá varias rocas por el camino también. Eso sí, las vistas de Gruyere y su lago y el lago Léman al otro merecen la pena.

Una vez arriba aun faltarán otro par de minutos para hacer cumbre. Tanto en la cumbre como en el restaurante y sus alrededores hay mucha gente siempre. Mucha mucha gente. Hay unas mesas para el restaurante (importante reservar) y otras más abajo para hacer picnic, con miradores arriba y a los lados.

La bajada, más sencilla al tener zonas con más luz y no haber nada de agua por el camino se hizo muy rápido. Tanto es así que decidimos volver por el sendero botánico (aunque no vimos nada) hasta llegar de nuevo a Plan Francey. Allí decidimos descender por el mismo camino de subida aunque hay varias otras opciones para bajar.

En todo casi siempre está el teleférico que se puede usar en caso de necesidad. (https://www.moleson.ch/en/cable-car/)
Los baños del restaurante de arriba no tienen agua potable por lo que es muy aconsejable llevar agua para la subida y bajada si no quieres verte obligado a hacer la cola para comprar a precio de oro. (5.50 CHF la botella pequeña).