Tempo em movimento  2 horas 31 minutos

1,9
3,8

Visualizado 189 vezes, baixado 9 vezes

próximo a Monestir de Montserrat, Catalunya (España)

En una tarda de calor... una cara Nord montserratina.

Assolim el cim de la ROCA DE SANT SALVADOR o L'ELEFANT (1156m.a.).

Pujada directa per la Canal del Pou del Gat + Canal Plana i tornada en flanqueig des de l'Ermita de la Santa Creu pel sender que enllaça amb el camí de Sant Benet, continuant pel Pas dels Francesos fins el Monestir de Montserrat, i acabant pels Degotalls.

Visitem 5 ermites de la banda de llevant del massís de Montserrat. :

- Ermita de Sant Salvador.
- Ermita de la Santíssima Trinitat.
- Ermita de Sant Dimes.
- Ermita de la Santa Creu.
- Ermita de Santa Anna.
- També podem visitar l'Ermita de Sant Benet, que queda al costat.

*****
L'ELEFANT o Roca de Sant Salvador (1156m) és un dels 100 CIMS de la FEEC. La ruta d'avui la farem pujant per Canal del Pou del Gat, Canal Plana, 5 Ermites, Monestir de Montserrat i Degotalls (Parc Natural de la Muntanya de Montserrat).

NOTA: Els darrers passos fins l'Elefant són un xic aeris i hi ha grimpada, però dins la canal prèvia (escletxa) quedes ben empotrat.
******

▪ACCÉS: Aparquem en un revolt de la carretera, just passada l'entrada del Monestir de Montserrat en direcció a Santa Cecília, a uns 200 metres (espai molt reduït).

▪RECORREGUT (en sentit anti-horari):

Davant mateix del revolt de la carretera, veiem un pal indicador al Camí dels Degotalls.

Pugem per unes escales. Ens desviem a la dreta, malgrat en una pedra hi ha pintades dues creus. Al costat està el que sembla un "pou", per això el topònim de la "CANAL DEL POU DEL GAT", malgrat en el mapa el torrent apareix com a "Font del Gat".

Iniciem la pujada explosiva per la CANAL DEL POU DEL GAT, amb alguna grimpada senzilla si estem acodtumats a grimpar entre roques. Hi ha un pas arran de paret, on potser trobarem una corda instal.lada com a passamà per ajudar al pas. Dic "potser" perquè hi vaig tornar al cap d'uns dies i havien desaparegut la corda i els anclatges! Però es pot passar igualment per sota amb l'ajuda de les arrels.

La Canal enllaça amb el CAMÍ DE L'ARREL (GR-172): continuar a la dreta PR C-19 (865m.a.).

Trencall esquerre: Inici CANAL PLANA. El costetut sender s'enfila fent marrades entre els arbres i un sòl cobert de fulles i pedres. Hi ha senyals de pintura groga.

COLL DE LA CANAL PLANA. Ja som dalt la
SERRA DE LLUERNES, amb panoràniques vistes als Flautats, la regió de San Salvador i les Madalenes (o gorres). Imponents agulles amb nom propi: Cavall Bernat, la Roca de Sant Salvador/ Elefant, la Prenyada, etc. Hem trigat 35 min des del cotxe.

Arribats a un collet, ens desviem a l'esquerra, abandonant els senyals grocs. A l'agulla de La Prenyada, observem dos escaladors que acabem de fer cim.

Esquerra: flanqueig per la carena, i pujada vertical per una lleixa de pedra. Després continuarem en diagonal. Atenció! Trams exposats (algun pas amb pati abans i alguna grimpada) en direcció a l'Elefant.

Escletxa de pujada fins l'avantcim. Té uns 4 metres i es supera fàcilment, vigilant de no passar amb les dues cames juntes, doncs quedaries empotrat.

Sortim de l'escletxa i ja només ens separen uns pocs metres del cim: una grimpada més i som dalt de L’ELEFANT / ROCA o ROC DE SANT SALVADOR (1.156 m.a.). Les vistes 360º són meravelloses: Paret de l'Aeri, Sant Jeroni, el Moro, Ecos, Gorro Frigi... i molt més enllà!!!

Reculem per la mateixa escletxa i desgrimpem fins qualsevols dels dos anteriors trencalls, d'on veurem els senyals grocs, i on enllaça el corriol que baixa fent marrades entre els arbres. En breu estarem a l'ERMITA DE SANT SALVADOR, erigida dins una balma, amb dipòsit d'aigua exterior i una petita plaçeta al davant, on prendre el sol. A la dreta de l'ermita de Sant Salvador sobresurt l'imponent agulla coneguda com "la Mòmia".

Seguim baixant per les ziga-zagues,
vorejant la Trumfa, fins una bifurcació. Continuem a l'esquerra (si anéssim a la dreta, aniríriem directament a l'Ermita de Sant Benet).

- ERMITA DE LA SANTÍSSIMA TRINITAT, en estat bastant ruïnós.

- Pla de la Trinitat.

Baixem per un corriol desapercebut, fitat amb pedres, entres altes parets i estimballs. Arribem a un trencall i primer visitem Sant Dimes per un sender estret, amb passamà de corda o barana de fusta en algun tram, doncs hi ha timba.

Som a la zona de la Tebaida, just sobre el Monestir.

Unes vertiginoses escales amb el rètol de "ESCALES PRIVADES. PAS TANCAT" ens adverteixen que no baixem, malgrat són tant temptadores...!!! Suposo que baixen fins la "CAPELLA DEL DIABLE" (curiós nom per una capella montserratina!), una llàstima que estiguin restringides, així que millor evitem al Diable i continuem camí...

- ERMITA DE SANT DIMES (amb reixa). L'ermita, encavalcada entre dos penya-segats, és espectacular. Donat que l'accés roman tancat amb una reixa, no s'hi pot accedir.

- ERMITA DE LA SANTA CREU (privada, amb reixa que tanca l'accés). Hi ha una gran creu a l'esplanada de davant l'ermita. Vistes al Monestir, funicular...

Pugem fins el caminet que surt just damunt l'ermita de la Santa Creu, i que flanqueja, un xic aeri fins enllaçar amb el camí que ve de l'Ermita de Sant Benet (opcional). En aquest sender hem trobat moltes cabres i caiguda de pedres.

Davant nostre, gaudim de les vistes a les agulles de "L'Elefant" i de la Mòmia, ambdues amb nom propi per motius evidents, donada la seva forma.

Mirador MIRANDA DELS ERMITANS (balcó).

Plaça de Santa Anna, sota la "Panxa del Bisbe,"

ERMITA DE SANTA ANNA, en restauració.

ESCALES DELS POBRES (comptats 808 graons des de la "Plaça" Santa Anna fins el Monestir).

PAS DELS FRANCESOS: tram estret entre roques, amb escales.

Via Crucis.

Plaça Abat Oliva: font

Abadia de Montserrat

MONESTIR DE MONTSERRAT

A prop del Mirador dels Apòstols hi ha unes escales que pugen: és l'inici del CAMÍ DELS DEGOTALLS, amb una escultura de Jacint Verdaguer al principi. Els "Degotalls" és un camí ample, planer i ombrívol, decorat amb ceràmiques i escultures dedicades a diferents Verges i Marededéus.

Fi del Degotalls (porta de reixa oberta): prenem el corriol que davalla progressivament, fins a l'inici de la ruta, finalitzant una curta, però intensa circular per la muntanya màgica.
: D

Revolt carretera

Trencall dreta: CANAL DEL POU DEL GAT

Cordes

CAMÍ DE L'ARREL: continuar a l'esquerra

Esquerra: Inici CANAL PLANA

Coll de la Canal Plana / Serra de Lluernes. 35 min

Trencall esquerre, en el collet

Esquerre

Escletxa

Cim de l'ELEFANT

Ermita de Sant Salvador

Esq (a la dreta a st benet

Ermita de la Santíssima Trinitat

Pla de la Trinitat

ERMITA DE SANT DIMES (reixa)

ERMITA DE LA SANTA CREU (reixa) i creu

Vistes al Monestir, funicular...

Esquerre

Trencall a l'Ermita de Sant Benet (opcional)

Mirador MIRANDA DELS ERMITANS (balcó)

ERMITA DE SANTA ANNA - Plaça de Santa Anna

Pas dels Francesos

Via Crucis / Font

Abadia de Montserrat

Escales: Inici CAMÍ DELS DEGOTALLS. Escultura de Verdaguer

Fi Degotalls: porta de reixa, camí de sota

• Foto de MaGaMi

MaGaMi 12/nov/2019

I have followed this trail  verificado  View more