Tempo em movimento  3 horas 44 minutos

3,1
6,3

Visualizado 45 vezes, baixado 1 vezes

perto de Puebla Tornesa, Valencia (España)

Wederom een fantastische bergwandeling door natuurpark Desert de les Palmes.

Met de auto rijden we vanaf onze camping Tauro in Benicasim naar de parkeerplaats naast de Ermita de les Santes. Via de N340 rijden we voorbij Oropesa del Mar en gaan dan rechtsaf de CV-148 op richting Cabanes. Linksaf op de kruising met het richtingbord naar de Ermita en op het einde is de parkeerplaats.

Het is nog vroeg, de kapel ligt nog in de schaduw van de bergen en het is slechts 4 graden. Best fris in je korte broek maar later komt het goed.
Een beetje bibberig bekijken en maken we de foto's van kapel en fontein en lopen dan in stevige pas om warm te worden de bergweg op.

Ondanks de schaduw waarin we lopen is het zicht op de omringende bergen fantastisch, passeren we een ruïne en komen uiteindelijk boven in het zonnetje terecht.
Via de hoge bergweg komen we bij twee uitzichtpunten. De eerste geeft zicht op de kust van Oropesa del Mar en in de verte onze oude verblijfplaats Alcala de Xivert en Alcossebre.

Het tweede uitzichtpunt loopt eerst langs een wilde-zwijnen-poel en kijkt dan uit op de rots "Castell de Sufera".
De tocht gaat verder omhoog nu met zicht op de antennes boven op de top van de Bartolo.
Langs het reservoir met bluswater voor eventuele bosbranden lopen we omhoog naar de bergtop.

Bovenop staat de oude kapel "Ermita de Sant Miguel" met altaar en boven de ingang een mooi tegeltableau.
Er achter als raketten opgesteld de moderne radiomasten met tientallen schotels eraan bevestigd.

Vanaf de top lopen we naar beneden, eerst naar het even verderop staande mega kruisbeeld van beton en daarna over een smal bergpaadje naar beneden richting de kapel les Santes.

Op het pad mooie vergezichten op de bergen aan de overzijde van de vallei van Borriol en Tornesa met achter ons op de top de radiomasten.
Door de vallei loopt ook de snelweg CV-10.

Bijna beneden lopen we nog langs een geinige dennenboom waarbij het lijkt alsof er een knoop in zit.
Het smalle bergpaadje komt uit op een bredere gravelweg waar de wegwijzer ons naar rechts stuurt om de laatste kilometers naar de kapel en parkeerplaats te lopen.
Op dit minder steile gedeelte staan de amandelbomen in knop en wandelen we langs nog een ruïne van een boerderijtje.
Op het eindpunt schijnt nu ook het zonnetje en is de temperatuur best aangenaam geworden.

De terugweg rijden we wel richting Oropesa maar gaan de eerste afslag rechtsaf de smalle vallei-weg op omhoog naar de bergweg CV-147 om die linksaf op te gaan naar beneden naar Benicasim.
Zo hebben we ook met de auto een mooi rondritje gemaakt door het prachtige landschap.

Ver mais external

Local religioso

Start en parkeerplaats bij Ermita de les Santes

Fonte

Font de les Santes

Bergweggetje van beton volgen

Interseção

Linksaf de betonweg blijven volgen omhoog

Ruínas

Ruïne

Panorama

Heen en weer naar uitzichtpunt

Panorama op de kust van Oropesa del Mar

Interseção

Linksaf heen en weer naar uitzichtpunt

Mirador del Sufera

Bij de wild-drinkplaats linksaf

Lago

Waterreservoir voor brandbestrijding

Pico

Ermita en antennas op de top van Bartolo

Panorama

Afdalen naar het mega betonnen kruis