Tempo em movimento  3 horas 18 minutos

3,7
7,3

Visualizado 153 vezes, baixado 9 vezes

próximo a Granollers de Rocacorba, Catalunya (España)

Ruta des de Granollers de Rocacorba fins a la Roca Corba, passant per Can Plana, Gelats, el Turó Rodó, la Riera de Rocacorba, Can Vives, el Mitjà, la Roca Barret, l'Arcova de Rocacorba, la Font de Rocacorba, i el Santuari de Santa Maria de Rocacorba a l'anada, i pel Puigsou, el Rec de l'Escaleta, el Pla de Martí, el Collet de Martí, el Clot del Llop, la Font de Sant Nicolau, el Castanyer del Pla de Sant Nicolau, l'església romànica de Sant Nicolau, la Pedra dels Tres Senyors, Golany, el Puig Sumell, el Coll Saposa, i Portaló a la tornada.

La ruta comença a Can Plana, una casa de turisme rural del poble de Granollers de Rocacorba. Aviat s'enfila fins a Gelats, seguint les marques blaves o les blanques i grogues del sender de petit recorregut (PR), tot i que la pujada és molt més pronunciada a partir d'aquí (300 metres de desnivell en només 1 quilòmetre de recorregut), on es deixa la pista per iniciar un corriol. Després del fort ascens, s'arriba prop del Turó Rodó, on les vistes, governades pel Far, són espectaculars (cal desviar-se i pujar uns metres per gaudir-les millor). Per baixar en direcció a Rocacorba, ara es recomana seguir només les marques del PR (compte amb algun tram perdedor), ja que les blaves sembla que es desvien, tot i que es tornaran a trobar més endavant. En retrobar de nou la pista, es pot decidir girar a l'esquerra cap al nord per dirigir-se directament al Mitjà, o bé es pot decidir girar a la dreta cap al sud per passar per Can Vives. Si se segueix aquesta darrera opció, cal tenir en compte que algun tram s'embardissa una mica, tot i que no comporta cap dificultat més enllà de perdre momentàniament el camí. Vigilant de creuar a temps la Riera de Rocacorba, i a través de feixes, s'arriba a la masia en ruïnes de Can Vives, on un gran freixe dóna la benvinguda. Enfilant cap al Mitjà, cal estar atents a varis desviaments a la dreta que porten a la Roca Barret, una roca curiosa en forma de bolet o barret. El camí, que és preciós i discorre entre grans pedres, continua pujant fins a trobar l'Arcova de Rocacorba, una cova amb una entrada petita però que es fa més gran a l'interior. Poc més endavant, i enfilada al marge esquerre del camí, es troba la Font de Rocacorba, que pot passar desapercebuda. Finalment, el recorregut acaba arribant al Santuari de Santa Maria de Rocacorba, una impressionant construcció enganxada a una roca que fa pensar en la part davantera d'un vaixell. Tot i que el refugi i l'accés a la "proa" són privats, es poden obtenir bones vistes des de la part posterior, incloent l'Estany de Banyoles. De fet, uns metres més enllà hi ha la Roca Corba, situada a més alçada que el santuari.

Després d'admirar aquest panorama esplèndid, s'inicia el camí de tornada, no sense abans intentar arribar fins al Puigsou, on hi ha situada l'antena de telecomunicacions. Tot el que envolta el cim està tancat, i l'accés està protegit per evitar danys, tot i que prop de l'antena hi ha una zona d'aparcament on es poden obtenir molt bones vistes, incloent el Cap de Creus i les Illes Medes. També hi ha un corriol que fa la volta al cim i, després d'alguna grimpada, es pot arribar al tancat per la part posterior, tot i que, a part de la vista dels Pirineus, no val massa la pena. Desfent el camí, i recorrent un petit tram de carretera, s'agafa el desviament que indica la direcció del santuari i, poc més endavant, el que indica la direcció del Pla de Sant Martí. Un cop s'hi arriba, es continua baixant fins al Collet de Sant Martí, on el sender segueix paral·lel a la carretera. Després d'observar una roca en forma de prisma quadrangular, s'arriba al Pla de Sant Nicolau, on hi ha tres elements força característics: la Font de Sant Nicolau, indicada amb un cartell molt vell (1958) que porta la inscripció "Font de Sant Nicolau - Centre Excursionista de Banyoles - MCMLVIII"; el Castanyer del Pla de Sant Nicolau, un arbre monumental que impressiona; i l'església romànica de Sant Nicolau, que data del segle XII. Des d'aquest punt, el recorregut inicia l'última pujada i passa per la Pedra dels Tres Senyors, que antigament separava els termes del senyor de Biert, el senyor de Granollers i el senyor de Falgons. El nom de cada senyor està gravat a la cara corresponent de la pedra triangular, tot i que les inscripcions són molt antigues (1858) i alguna gairebé s'ha esborrat. Avui, la pedra continua separant els termes dels municipis de Canet d'Adri (Biert), Sant Martí de Llémena (Granollers) i Sant Miquel de Campmajor (Falgons). En aquest punt cal anar amb compte de no seguir la pista, sinó un petit corriol que comença just darrere la pedra. El corriol, molt bonic, va resseguint la carena dels cingles de Golany fins arribar al Puig Sumell, on les vistes tornen a ser magnífiques: entre d'altres, s'observa la bellesa dels paratges de Sant Miquel de Campmajor, la Serra de Sant Patllari i, amagada a darrere, la ciutat de Banyoles. A partir d'aquest punt, el camí comença a baixar fins al Coll Saposa (uns metres abans cal anar amb compte de no confondre's de desviament, i seguir sempre les marques de PR). Un cop passat el Coll Saposa (seguint la direcció de Granollers), el camí baixa de manera força més pronunciada, i cal vigilar sobretot amb el terreny esllavissadís de roca volcànica. Cap al final de la baixada, s'arriba a les ruïnes de Portaló, i seguint les marques blaves o de PR es torna a trobar la carretera, on apareix l'últim cartell indicador. Seguint la direcció de Granollers, i a molt pocs metres, s'arriba finalment a Can Plana, punt inicial d'aquesta ruta.

Es tracta d'una ruta ombrívola, amb molt bones vistes, i que discorre en gran part per corriols. La pujada inicial pot ser la part més complicada pel seu pendent, de la mateixa manera que ho pot ser la baixada final pel mateix motiu. En aquest últim cas, cal anar amb compte amb el terra esllavissadís. Tot i que la major part del recorregut està ben senyalitzat per marques blanques i grogues de PR (i marques blaves a vegades), alguns trams poden ser una mica perdedors, ja sigui perquè les marques estan més camuflades (en llocs on cal fer algun gir inesperat) o perquè el camí no és evident i és massa ample. És recomanable, doncs, portar un mapa o dispositiu GPS per si de cas. Deixant de banda les vistes espectaculars que es troben a punts dispersos del recorregut, com ara al Turó Rodó, al Santuari de Rocacorba, al Puigsou i al Puig Sumell, la ruta destaca per la increïble i majestuosa roca en forma de vaixell al costat de la qual s'ha construït el Santuari de Santa Maria de Rocacorba. Tot plegat ho completen els bonics corriols per on discorre la ruta, especialment el que puja al santuari pel Bosc de Can Vives, que travessa i escala grans pedres mitjançant esglaons naturals en un escenari màgic.

Interseção

Intersecció (seguir marques blaves, i blanques i grogues de PR)

Intersecció (seguir marques blaves, o blanques i grogues de PR)