Tempo em movimento  4 horas 16 minutos

3,1
6,2

Visualizado 31 vezes, baixado 0 vezes

perto de Borriol, Valencia (España)

Prachtige rondwandeling door de bergen achter Borriol langs o.a. de Ermita del Calvario.
Gezien de toch pittig steile klimmetjes en afdalingen classificeren wij deze tocht als middelmatig zwaar.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen in een groter scherm in een hogere resolutie.

Om hier te komen rijden we met de auto vanaf onze camping Tauro in Benicasim naar Borriol.
De camping waarop wij verblijven is een prettige verblijfplaats met vriendelijk personeel, super schoon sanitair, nieuw toiletgebouw met lekkere douches en een zwembad dat open is voor als jet het te warm hebt.

Aan de rand van het dorp parkeren we de auto en gaan op pad. Na een klein stukje door het dorp te zijn gelopen gaan we de kruisweg op omhoog naar de kapel. Langs de statieweg staan de kleine kapelletjes met de afbeeldingen van de kruisweg en tientallen oude cipressen.
Boven bij de kapel staan drie grote kruizen voor de ingang van de kapel en hebben we een mooi uitzicht op het dorp beneden.

Vanaf de kapel lopen we een klein stukje terug en gaan dan linksaf de bergen in. Over een smal paadje gaat het stevig omhoog met een steeds mooier wordend uitzicht.
Eerstens komen we op een bergpas op ruim 500 meter om dan stevig af te dalen de barranco in waarna we weer omhoog klimmen om uit te komen op de bergtop Cotico.
Hier staat ook het gelijknamige huisje met waterput.

We gaan linksaf naar beneden en komen uit bij de merkwaardig gevormde rots "Tossalet del Castallet". Hier moeten resten zijn van een oud kasteel maar de begroeiing is te dik om er iets van te onderscheiden.

We wandelen verder en bij de volgende wegwijzer lopen we te ver rechtdoor en komen bij de modderpoel voor zwijnen uit. Saartje weer helemaal blij.
We lopen een klein stukje terug en gaan dan linksaf naar "Pou de Portugues" een bron in de Barranco de las Ermitas.

Na de bron lopen we verder en komen bij La Pedra. Hier een stenen kruisbeeld op een rots achter twee oude cipressen en bij de grote steeneik op de rotonde staat een informatiebord over de routes in dit gebied.

We zijn nu al een stukje over de helft van de route en naderen het hoogste punt van de wandeling.
Een stukje lopen we door de plantages met amandelbomen en johannesbroodbomen en gaan dan afdalen vanaf een 600 meter.
Het is een oud pad wat ooit bestraat was met keien en diende om de ezeltjes over te leiden naar alle terrassen die hier aan beide zijden van de berghelling liggen.
Tegenwoordig zijn ze overwoekerd en niet meer in gebruik en ook het pad is uitgesleten door erosie.

Halverwege hebben we zicht op het kruis van Roca del Dama maar wij blijven dalen vandaag.
Over de zigzag gaat het steeds verder naar beneden tot aan de kruising met wegwijzer.
Hier gaan we rechtdoor over een bijna onzichtbaar paadje door het gebied Mina de Sant Vincent. De route wordt door steenmannetjes aangegeven.

Met een mooi panorama op het kasteel en dorp bereiken we de oude woonwijk uit de 14e eeuw waar ooit de moslims buiten de muren van het dorp en kasteel moesten wonen.
Nu is het gebied afgesloten met een hek om er opgravingen te doen.

Wij lopen verder de laatste kilometer door het dorp langs de kerk die helaas ook gesloten is maar wel een mooie toren en met metaal beslagen toegangsdeuren heeft.

Door de smalle straatjes wandelen we de laatste meters terug naar de auto en rijden retour naar Benicasim.

Ver mais external

Panorama op Borriol

Rechts aanhouden

Passagem de montanha

Op de bergpas linksaf afdalen

Interseção

Rechtsaf naar beneden de barranco oversteken

Rechtsaf verder omhoog

Rechts aanhouden

Ruínas

Aljub de Cotico

Pad beveiligd met touw

Passagem de montanha

Bergrots Tossalet del Castellet

Interseção

Heen en weer naar de wilddrinkplaats

Modderpoel annex speelplaats

Rechtdoor afdalen langs Mina de Sant Vincent

Steenmannetjes volgen naar beneden

Ruínas

Ruïnes van een oude moslimnederzetting

Local religioso

Iglesia Sant Bartolome

Panorama

Onder het poortje door richting eindpunt