Tempo em movimento  3 horas um minuto

2,4
4,8

Visualizado 6 vezes, baixado 0 vezes

perto de Borriol, Valencia (España)

Mooie wandeling vanuit Borriol langs de waterbewaarplaatsen in de bergen achter het dorp.
Deze zogenaamde Aljibes diende als wateropslag om de terrassen waarop de diverse vruchtbomen stonden van water te kunnen voorzien.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen in een groter scherm in een hogere resolutie.

Om hier te komen rijden we met de auto vanaf onze camping Tauro in Benicasim naar Borriol.
De camping waarop wij verblijven is een prettige verblijfplaats met vriendelijk personeel, super schoon sanitair, nieuw toiletgebouw met lekkere douches en een zwembad dat open is voor als je het te warm hebt.

We parkeren aan de rand van het dorp op een grote parkeerplaats. Vlak bij staat een monumentaal kruis, een zogenaamd Humilladero-kruis. Een grensmarkering bij de ingang van steden uit vroeger tijd om aan te geven dat het gebied op de moslims is heroverd.

Vanaf de parkeerplaats lopen we linksaf omhoog langs een industrieel monument. Hier werd in twee ovens cement gemaakt voor de huizenbouw in de 19e eeuw.
De weg eindigt hier en gaat over in een pad dat verder de berg oploopt.
We komen bij de eerste Aljibe, die van Guënyo.
Naast het werkhuisje een klein deurtje met daarachter de wateropslag. Met een emmertje kun je water tappen.

We gaan verder de berg op en komen bij nummer twee; Aljibe Cortesano. Een zelfde deurtje met weer een emmertje om het water te tappen.
Een paar jaar geleden hebben de mannen uit Borriol gezamenlijk de waterputten in oude luister hersteld en dat is goed gelukt.

Halverwege de klim naar nummertje drie passeren we nog een oude ruïne van een boerderijtje. Leuk voor een paar foto's met een prachtig panorama.
Nummer drie is Aljibe de Bernad. Hier kruipt Wicky er bijna in om een selfie via het spiegelende water te maken.

De begroeiing wordt minder naarmate we hoger komen en vlak voor het hoogste punt lopen we nog even langs een schuilhutje van de herder. Bij minder weer kon de schaapsherder hier even schuilen. Het hutje is droog gestapeld met grote platte stenen uit de directe omgeving.

We bereiken de top op Coll de la Serra, een plateau met amandelbomen en johannesbroodbomen.
We buigen rechtsaf en gaan weer bergafwaarts nu met zicht op de kust voor ons.
De volgende bezienswaardigheid is Pou de la Pererola, een ietswat vergane werkhut met achterliggende stallen en binnen een ondergrondse wateropslagput.

Nu lopen we het bergpad verder af naar beneden met prachtige vergezichten op de vallei van Borriol en aan de overzijde "ons" natuurpark Desert de les Palmes met de antennes en de bekende toppen die we belopen hebben.

Beneden lopen we door de boomgaarden en gaan op de T-splitsing bij de provinciale weg rechtsaf richting Borriol.
Vlak voordat we weer op de parkeerplaats zijn steken we de Barranc de Commells over via de Romaanse brug.

Ver mais external

Rechtsaf naar de waterput

Aljibe de Julian El Cortesano

Ruínas

Ruïne van een oude boerderij

Rechtsaf naar de aljibe

Coll de la Serra

Rechtsaf afdalen

Panorama

Panorama op de vallei van Borriol