Tempo em movimento  2 horas 59 minutos

2,2
4,4

Visualizado 31 vezes, baixado 0 vezes

perto de Benicàssim, Valencia (España)

Korte mooie wandeling in het natuurpark Desert de les Palmes waar we rond de berg Santa Agueda lopen.

Vertrek is vanaf de parkeerplaats naast de begraafplaats van benicasim. Om hier te komen rijden we met de auto een paar kilometer vanaf onze camping Tauro aan de andere kant van het dorp/stadje.
De camping waarop wij verblijven is een prettige verblijfplaats met vriendelijk personeel, super schoon sanitair, nieuw toiletgebouw met lekkere douches en een zwembad dat open is voor als jet het te warm hebt.

Vanaf de begraafplaats waar we natuurlijk even een kijkje nemen lopen we het spoor en de AP7 snelweg onderdoor en komen in de mandarijnen plantages. De vruchten beginnen al aardig kleur te krijgen en de paar die over het hek hangen smaken prima.

Voorbij de boomgaarden stuiten we op een hek van een privé-weg en gaan linksaf een smal bergpaadje op omhoog. Halverwege is een zijpad welke weer naar beneden loopt tot aan de bebouwing op de bodem van de barranc. Hier moet een ermita met fontein zijn maar het is ons niet helemaal duidelijk of het publiekelijk toegankelijk is dus maken we een foto van boven en vervolgen ons pad verder omhoog.

Verderop komen we langs een stukje waar gigantische rotsblokken zijn losgelaten van de berg en zo grotten vormen in de vallei.
Onderweg tijdens de klim omhoog rusten we een paar keer en genieten van het uitzicht.

Uiteindelijk komen we boven op de bergkam en gaan rechtsaf deze volgen naar het hoogste punt van de berg op 397 meter hoogte. Fotootje van de steenlegging door Wicky en verder door om af te gaan dalen.
We lopen over een smal paadje tussen de lage begroeing en volgen hierbij de met blauwe verf aangegeven markeringen op de rotsen.

Het paadje eindigt in de eerste amandel-boomgaard en gaat over in een smal gravelweggetje wat door een soort van verzameling boerderijtjes loopt. Hier spreken we een 94 jarige Spanjaard die in Zwitserland heeft gewerkt en een beetje Frans en Duits spreekt. In de schuur zien we een oude Citroen bestel staan uit de jaren '60.

We dalen verder af en de gravelweg is nu glad getrokken en makkelijk beloopbaar. We kruizen de route PR-CV 459 en volgen de weg onder de hoogspanningslijnen naar beneden.
Aan de overzijde zien we de paden waarop we omhoog zijn gelopen.
Bijna beneden passeren we tweemaal een drinkwaterpoel voor de wilde zwijnen en tweemaal duikt Saartje erin.

Vlak bij de boomgaarden met mandarijnen passeren we nog een kudde stieren die gelukkig wel achter schrikdraad staan maar of dat ze tegenhoud in geval van paniek is ons niet bekend.

Door de plantages lopen we naar de tunneltjes onder de snelweg en het spoor waarna we weer bij de begraafplaats uitkomen.

Ver mais external

Estacionamento

Start en parkeerplaats bij de begraafplaats van Benicasim

Linksaf

Linksaf paadje omhoog

Links aanhouden

Je kunt eventueel rechts naar beneden om te kijken en weer terug omhoog lopen. Hebben wij niet gedaan. Het was ons niet duidelijk of het openbaar terrein is.
Panorama

Mega rotsblokken op de helling

Bijna boven

Op de bergkam rechtsaf

Pico

Op de top van de berg Agueda