Tempo em movimento  4 horas 17 minutos

2,6
5,1

Visualizado 25 vezes, baixado 0 vezes

perto de Las Villas, Valencia (España)

Prachtige en best pittige rondwandeling door het natuurpark Desert de les Palmes waarbij we omhoog lopen over de bergkammen van Roca Blanca op 628 meter, El Portell op 547 meter en Mola del Morico op 698 meter hoogte. Hierna afdalen door de vallei van las Contiendas terug naar de parkeerplaats.
Vooral de klim naar en afdaling van de Mola del Morico is een zware klus, zeer steil met grote rotsblokken en we moeten Saartje diverse keren helpen de hoogteverschillen te overbruggen. Wij classificeren deze tocht als middelmatig.

Om de foto's in een betere kwaliteit te bekijken met een computer of laptop, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan groter en in een hogere resolutie.

Eerst rijden we vanaf de camping Tauro in Benicasim omhoog over de bergweg CV147 vanaf de kant van Castellon in de richting van het klooster boven op de pas.
We parkeren vlak voor de woonwijk El Refugio rechts op de onverharde weg naar de lager gelegen woonwijk Las Palmas.

We steken de asfaltweg over en klimmen omhoog naar Mas de Civa waarbij we eerst nog een kleine bergbron passeren.
Naast de ruïne van de boerderij staat ook nog een vervallen kapel. In de nis achter het voormalige altaar staan nog een paar Mariabeeldjes. Op de muur van de bovenverdieping zien we een mooie graffiti-tekening en buiten staat een prachtige grote olijfboom.

We klimmen verder omhoog en passeren de bron en schuilhut "Rufugi de la Roca Blanca". De hut is open en binnen kun je bij slecht weer eventueel overnachten tussen de troep. Je bent in ieder geval beschermd tegen de elementen.
Verder door omhoog en we komen op een prachtig uitzichtpunt met fraai panorama. Ook een prima plekje om even te eten en te drinken.

Nu gaat het rechtsaf en begint het serieuze klimwerk. Met een prachtig panorama klimmen we omhoog naar de eerste top die van Roca Blanca op 631 meter. Hier staat ook een stenen bouwwerk als hoogte-monument. Vanaf de grote rotsen hebben we een prachtig uitzicht op de vallei van Borriol en aan de andere zijde de kustlijn van Benicasim.

We dalen een stukje af en komen op de volgende coll, eigenlijk een bergpas, die van El Portell.
Nu de laatste klim omhoog en tevens de zwaarste. we gaan naar de Mola del Morico. Het begint tamelijk glooiend maar halverwege is dat over en klimmen we steil langs de rotsen omhoog. Af en toe moeten we Saartje een handje helpen als de hoogteverschillen te groot zijn.
Boven is het genieten van het prachtige schouwspel op 698 meter. Na het nodige vocht tot ons te hebben genomen gaan we naar beneden, naar de ons bekende bergpas van Coll de Mola.
Ook het dalen is in het begin lastig en gaat over en door de grote rotspartijen.
Richting de pas word het weer glooiender.

We gaan op de pas rechtsaf afdalen met constant de kust in het vizier. Het eerste deel loopt over een brede gravelweg maar die houdt op en dan gaat het behoorlijk steil naar beneden door een smalle afwateringskloof. De vergezichten blijven boeien dus iedere keer even stoppen en genieten want al lopend kijken lukt niet op dit pad.

Na verloop wordt het minder steil en slingeren we verder naar beneden en komen uiteindelijk weer op de kruising met het pad naar Mas de Civa die we nu linksaf nemen naar de auto.

Ver mais external

Linksaf

Zicht vanaf het bergpad

Árvore

Eenzame boom langs het pad

Panorama

Wicky draagt haar steentje bij

Fonte

Linksaf

Zicht op de berg Creuetes

Interseção

Linksaf terug naar de auto